Tunteeko hevonen suolantarpeensa?

Tunteeko hevonen suolantarpeensa?

Perinteisen tiedon mukaan hevonen tuntee suolantarpeensa ja vapaalla suolansaannilla hevonen pystyy itse säätelemään suolansyöntinsä tarvetta vastaavaksi. Uusimpien tutkimusten mukaan näin ei ehkä kuitenkaan taida olla.

Islanninhevosten vapaata suolankulutusta tutkittiin* laittamalla tarjolle vapaasti suolakivi tai hienojakoista suolaa. Tutkimukseen osallistui 47 islanninhevosta ja näiden hevosten suolansyöntiä seurattiin 9 viikon ajan. Muu ruokinta koostui heinästä ja kivennäisestä, josta hevoset saivat 29 g suolaa päivässä.

Keskimääräinen suolakiven ja suolan kulutus oli 33 g päivässä. Hevoskohtainen vaihtelu oli todella suurta. Pienin kulutus oli 1 g päivässä ja suurin kulutus jopa 194 g päivässä. Matala karkearehunsyönti lisäsi suolankulutusta. Hienojakoisen suolan kulutus oli suurempaa kuin suolakiven.

Tämän tutkimuksen mukaan hevoset saattavat kuluttaa suolaa yli tarpeensa. Ei myöskään ole taetta sille, että hevonen saa riittävästi suolaa vain vapaasti tarjolla olevasta suolasta. Jos suolakiven kulutus on turhan pientä, voi suolansyöntiä yrittää edistää laittamalla tarjolle hienojakoista suolaa. Runsaan hikoilun yhteydessä kannattaa tarjota suorituksen jälkeen lämmintä elektrolyyttijuomaa.

*Voluntary salt consumption in stabled Icelandic riding horses. Sveinn Ragnarsson et al. 2018. Proceedings EWEN 2018.  9th European Workshop on Equine Nutrition, Uppsala, Ruotsi.

Ota yhteyttä
Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Nämä toimitusehdot ovat voimassa 6.2.2018 alkaen.

Verkkokauppa

Vilomix Finland Oy
Yrittäjäntie 1
21530 Paimio

+358 (0) 10 402 7700
myynti@tallipro.fi
0472472-7

Kauppa myy tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille. Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron. Pidätämme oikeuden hintojen ja toimituskulujen muutoksiin.

Tilaaminen

Tuotteet tilataan verkkokaupassa siirtämällä ne ostoskoriin ja maksamalla ostoskorin sisältö verkkomaksupalvelussa. Kaikki asiakastiedot käsitellään luottamuksellisesti. Tilauksen yhteydessä kysyttyjä yhteystietoja ei käytetä muuhun kuin tilauksen toimitukseen tai siinä ilmenevien epäselvyyksien selvittämiseen, ellei erikseen toisin mainita. Tilatessasi verkkokaupasta sinun edellytetään tutustuneen ja sitoutuneen kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.

Maksaminen ja maksutavat

Voit maksaa ostoksesi tilauksen yhteydessä seuraavilla maksutavoilla:

Ilmoittamalla tietoja kassalla hyväksyt Paytrail Oyj:n ehdot. Painamalla ”Osta” painiketta hyväksyt TalliPro-verkkokauppa yleiset ehdot.

Maksupalvelutarjoaja

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Puhelin: 020 718 1830
www.paytrail.com

Tilaus- ja maksuvahvistus

Kun olemme vastaanottaneet tilauksesi, lähetämme sinulle välittömästi sähköpostilla tilausvahvistuksen, josta näkyvät tilaustietosi. Tarkasta aina tilausvahvistuksen sisältö. Jos sinulla on kysyttävää, ota heti yhteys asiakaspalveluumme. Säästä tilausvahvistus mikäli joudut ottamaan yhteyttä asiakaspalveluun. Asioidessasi asiakaspalvelussa pidä aina mahdollinen asiakasnumerosi ja tilausnumerosi saatavilla. Tarkasta aina, että paketin sisältö täsmää tilausvahvistuksessa olevien tuotteiden kanssa.

Asiakaspalveluumme saat yhteyden seuraavilla tiedoilla:

Vilomix Finland Oy
Yrittäjäntie 1
21530 Paimio

+358 (0) 10 402 7700
myynti@tallipro.fi
0472472-7

Toimitustavat ja -kulut

Toimituskulut sisältävät posti- ja pakkauskulut. Esitämme ostoskorissa arvion tulevista toimituskuluista ensisijaisen käytössä olevan toimitustavan mukaan. Tarkat toimituskulut näet valittuasi tilaukselle haluamasi maksu- ja toimitustavat. Käytössä olevat toimitustavat riippuvat ostoskorin sisällöstä ja yhteispainosta. Voit valita kassalla käytössä olevista toimitustavoista sinulle parhaiten sopivan vaihtoehdon jonka yhteydessä tarkka toimituskulu on esitetty.

Toimitusaika

Yleisimmät toimitusaikamme Suomeen vaihtelevat tilauksesta ja toimitustavasta riippuen. Tuotteet lähetetään varastostamme 1-3 arkipäivän sisällä tilauksesta, jonka lisäksi tulee vielä Postin toimitusaika. Poikkeukset toimitusaika-arvioihin on kerrottu, jos ostoskorissa on varastosta loppuneita tuotteita ja ilmoitamme myös mahdollisista viivästyksistä teille välittömästi tilaamisen jälkeen.

Emme vastaa ylivoimaisen esteen aiheuttamista viivästymisistä tai viivästysten aiheuttamista välillisistä haitoista. Verkkokauppa tiedottaa sivuillaan poikkeavista toimitusajoista.

Palautusehdot

Peruuttamisoikeus

Teillä on oikeus peruuttaa tämä sopimus 14 päivän kuluessa syytä ilmoittamatta. Peruuttamisen määräaika päättyy 14 päivän kuluttua siitä, kun viimeinen tavaraerä on vastaanotettu tai ladattavien tuotteiden kohdalla tilauksen vastaanottohetkestä.

Peruuttamisoikeuden käyttämiseksi teidän on ilmoitettava meille päätöksestänne peruuttaa sopimus yksiselitteisellä tavalla (esimerkiksi sähköpostilla).

Peruuttamisen määräajan noudattamiseksi riittää, että lähetätte ilmoituksenne peruuttamisoikeuden käytöstä ennen peruuttamisajan päättymistä.

Peruuttamisen vaikutukset

Kaikilla tuotteilla on täysi 14 vuorokauden palautusoikeus. Palautettavan tuotteen tulee olla käyttämätön ja muuttumaton. Myyjä ei vastaa tuotteen palautuksista syntyvistä kustannuksista.

Teidän on lähetettävä tavarat takaisin viivytyksettä ja viimeistään 14 päivän kuluttua peruuttamisilmoituksen tekemisestä. Määräaikaa on noudatettu, jos lähetätte tavarat takaisin ennen kyseisen 14 päivän määräajan päättymistä.

Lunastamaton paketti

Lunastamatta jättäminen ei ole sama asia kuin palautus tai peruutus. Lunastamatta jätetystä paketista, josta ei ole tehty erillistä peruutusilmoitusta, perimme toimitus- ja palautuskustannukset.

Ongelmatilanteet

Mikäli tuote on kadonnut tai vioittunut kuljetuksen aikana tai se ei muuten vastaa tilaustasi, tulee sinun ilmoittaa virheestä viimeistään 14 päivän kuluessa soittamalla yhteystiedoissa mainittuun puhelinnumeroon. Jos paketti on selvästi vaurioitunut kuljetuksessa, teidän täytyy tehdä välittömästi asiasta reklamaatio valitsemanne toimitustavan kuljetusyhtiölle.